Waarom wennen in de opvang zo belangrijk is..
Goed begonnen is half gewonnen!
Een bekend zinnetje in de volksmond, die zijn betekenis niet gemist heeft. Vooraleer je kindje effectief van start gaat in de kinderopvang, vragen we om al eens op voorhand te komen ‘wennen’. Vaak begint dat met een halve dag met mama en/of papa mee, daarna enkele (halve) dagen zonder mama en papa.
Je kindje maakt op die manier kennis met de nieuwe omgeving, nieuwe geluiden, nieuwe gezichtjes. Het is hierbij heel belangrijk dat je baby’tje zo weinig mogelijk stress ervaart. Om die reden worden wenmomentjes geleidelijk aan opgebouwd. Het heeft niet alleen voordelen voor je kindje, maar ook voor jullie als ouders en voor ons als kinderopvang.
Je kan je samen met je kindje op voorhand al een beetje voorbereiden om de overgang van thuis naar de kinderopvang zo soepel mogelijk te laten verlopen. Dit kan vooral op vlak van voeding en slapen. Het is belangrijk dat je kindje vlot van een flesje kan drinken eens het naar de opvang komt. Het is ook een heel groot voordeel voor je kindje, wanneer hij of zij zelfstandig in een bedje in slaap kan vallen.
Wil je graag wat meer info rond het belang van wennen en de voordelen ervan? Wil je graag wat tips hoe je kan zorgen voor een zachte overgang naar de opvang? Wat met de voeding en het slapen van je kindje?
Vraag gerust aan de begeleiders naar de uitgebreide wenbrochure!